5 Facebook tips voor meer volgers en engagement

Facebook tips

Ik hoor vaak van collega-bloggers dat ze Facebook zo een moeilijk medium vinden qua volgers. Twitter is meestal favoriet omdat het vrij eenvoudig is om volgers te krijgen, maar met Facebook gaat dit altijd een stuk langzamer. Het klopt, Facebook kost tijd. Maar wanneer je er een beetje tijd en moeite insteekt, is het een prachtig medium waar je een hechte community kan creëren en een fanbase kan opbouwen. Het is ook mijn persoonlijke favoriet! Wil jij weten hoe jij meer volgers kan krijgen? Lees dan snel verder.

  1. Koop nooit, maar dan ook nooit volgers.
    Ik snap het. Je begint net en je wilt graag samenwerkingen aangaan. Dat lage getal van Facebook stoort je behoorlijk en dat terwijl je website wel erg goed gelezen wordt! Dan is de verleiding om volgers te kopen erg groot. Maar. doe. het. niet! Het staat gewoon ongelooflijk raar wanneer je van 200 volgers plotseling naar 2000 volgers gaat binnen één dag. Dat kan nooit. En je hebt er ook helemaal niks aan. De volgers die je koopt doen niks voor je pagina. Ze liken niks en je creëert daardoor ook geen engagement. Daarbij wordt voor bedrijven waar je eventueel mee wilt samenwerken de engagement steeds belangrijker, belangrijker dan cijfers. Bouw dus een sterke community op, dan komen de volgers vanzelf.
  2. Zorg dat je Facebook-pagina compleet is
    Niets is zo slordig dan een Facebook-pagina waarbij van alles ontbreekt. Denk hierbij aan een professionele profielfoto (liefst een logo), een bijpassende omslagfoto en een SEO vriendelijke titel (dus niet te lang ook!). Vul alle informatie in die je kan invullen (korte omschrijving, lange omschrijving, website, contactgegevens etc.) en zorg ook voor een ‘call to action’ (dit zit bovenin bij je omslagfoto en zo kunnen mensen sneller contact met je opnemen bijvoorbeeld). Wat het allerbelangrijkste is dat je de juiste categorie hebt ingevuld, want dit is hoe mensen je kunnen vinden.
  3. Nodig je vrienden uit
    Je familie en vrienden zijn altijd je eerste fans! Geneer je dan ook niet om te vragen of ze je Facebook-pagina willen liken. Als ze het niet willen, doen ze het toch niet, maar het kan zo maar voorkomen dat je al gelijk 100 volgers hebt. En wanneer zij iets van jou liken, dan zien de vrienden van vrienden dit ook weer. Zo word je (zeker op het begin) steeds meer zichtbaar op Facebook en wie weet heb je wel onder je vrienden een echte fan van je website!
  4. Reageer altijd op je volgers en stel vragen
    Dit is misschien wel het belangrijkste. Facebook is echt ideaal om meer engagement te creëren met lezers. Je hebt veel meer direct contact dan met bijvoorbeeld Twitter en je ziet meteen wie jouw trouwste volgers zijn. Ook houden veel mensen ervan om onderdeel te zijn van een ‘clubje’. Mensen met dezelfde interesses komen graag samen. Maak hier gebruik van. Stel vragen, reageer geïnteresseerd en start gesprekken. Wanneer je dit doet, word je als pagina sympathieker gevonden en zijn mensen sneller geneigd om iets van je te liken of te delen.
  5. Adverteer!
    Veel mensen zijn tegen het adverteren van hun eigen pagina. Als ze mij willen volgen, dan komen ze vanzelf wel, hoor ik vaak. Wrong. Facebook staat zo vol met informatie, mensen weten vaak niet eens waar ze moeten zoeken. Ze liken wat ze tegenkomen en als ze zien dat Jantje een pagina leuk vindt, dan gaan zij die pagina vaak ook bekijken. Maar als jij niet zo veel volgers hebt, dan blijft jouw Facebook-pagina een piep kleine speld in een bizar grote hooiberg. Je wordt gewoon niet zo snel gevonden. Met adverteren kan je een doelgroep invoeren en zo bereik je dus de mensen met dezelfde interesses. Je bereikt jouw doelgroep. En ja, dit kost geld, maar je kan zelf je budget invoeren. Ik zou zeggen: probeer het eerst eens met 5 euro of probeer het voor 1 dag. Dan zie je vanzelf of het iets voor jou is of niet. Ik heb bijvoorbeeld een website over treinreizen en dit is een hele specifieke niche. Er is bijna niemand die denkt van: ‘Hé, ik ga even zoeken of er een Facebook-pagina is over treinreizen.’ Maar door het adverteren heb ik wél mijn doelgroep bereikt (en dit zijn mensen die écht enthousiast zijn over het treinreizen) en daardoor heb ik een fijne en hechte community opgebouwd met echte treinfans. Investeren kan dus geen kwaad!

Nu zijn er nog wel een paar tips over hoe je je Facebook-pagina groter kan maken, maar die bewaar ik voor een volgende keer. Ik ben overigens geen social media expert, maar ik heb wel een fijne (korte) opleiding gedaan tot social media marketeer and online reputation manager en daar heb ik wat handige tips vandaan die ik graag met jullie deel.

Wat is jouw tip voor meer volgers?

Related Posts

Moleskine Travel Journal REVIEW: Moleskine Travel Journal 11 juli 2014
Zwischen-der-Teufelsmauer-i Wandelend naar Polen 29 november 2013

Leave a Reply